Jak funguje aplikovaná improvizace




Jak funguje aplikovaná improvizace


V Improvision je základem, to co děláme moc dlouho a to, co milujeme. Jmenuje se to divadelní improvizace. Půjčujeme si její principy a prvky jako je být tady a teď, umět reagovat nebo být kreativní a to aplikujeme do firemního světa  nebo do světa organizací. Jedná se  především o oblasti teambuildingů a rozvoje měkkých dovedností. Nejpodstatnější je však poznávání sebe samého a osobnostní růst.

Teambuildingy
Myslíme si, že dobrý tým odvádí dobrou práci a že je potřeba o vztahy pečovat. Dobré vztahy nejsou samozřejmostí a pořád nás překvapuje, jak malý důraz se na to klade.

Nabízíme pasivní teambuilding, kdy zahrajeme improshow, kterou uzpůsobíme na míru. Jedná se především o legraci. Stejně tak o legraci jsou workshopy, kdy už zkoušíme nějaké improvizační techniky a hry. Cílem je, aby lidé byli spolu a zažili něco jinak. Vzpomínám si na větu po jednom takovém kurzu: „Viděla jsem Honzu se smát. Asi po roce.“ To nám přijde velmi důležité.

Umíme se týmem a vztahy zabývat i velmi seriózně. Víme, že metody improvizace napomáhají týmu a spolupráci. Že to jsou nástroje, které mohou pomoc nahlédnout pod pokličku a začít řešit věci. Takovým kurzem jsou třeba Tlaky-tahy-vztahy.

Měkké dovednosti
Pokud jsou a základními kameny improvizace komunikace, kreativita nebo koncentrace, můžeme nástroje, které tyto dovednosti posilují aplikovat do kurzů, které mají za cíl třeba umět dobře prezentovat, lektorovat nebo komunikovat. Možná i přemýšlet úplně novým stylem.

Když vezmu například prezentační dovednosti, tak improvizační techniky učí koncentraci, reakcím nebo komunikaci s divákem. Divadelní pak, jak být na podium, jak využívat svého těla a jak nakládat s trémou. A když člověk, který prezentuje, umí i dobře vyprávět, tak je to skvělé.

Sebepoznání
Jak jsem již psal, jedná se v našem případě o vedlejší produkt. Ale protože pracujeme skrze metody, nástroje a hry, které jsou prožitkové, tak se každý účastník vždy něco dozví o sobě. Lidé, kteří navštěvují naše dlouhodobé kurzy, říkají, že se ve svém životě cítí daleko svobodnější, spokojenější a odvážnější. Tohle slyšet je pro mě vždy velkou odměnou.

Jsme si vědomi, že je možné pracovat na seberozvoji cíleně a těšíme se, až k tomuto tématu najde nějaká firma nebo organizace odvahu. 


Základ je divadelní improvizace

Divadelní improvizace je obrovské dobrodružství, kterému se věnujeme více jak 8 let. Na scéně nevíme, co přijde. Reagujeme tady a teď, na sebe a na diváky.  Po každé se jedná o premiéru i derniéru zároveň. Stejně jako v každé životní situaci.

Ve zkratce to jde říct tak, že na našich kurzech bereme prvky divadelní improvizace a ty aplikujeme někam jinam. Například do situací v práci nebo náročnějších komunikačních interakcí. Jak na to jdeme? Kam a co aplikujeme? Zkusím na to odpovědět.

Když jste dobrý herec – improvizátor, je potřeba, abyste zvládal tři velké oblasti.

Divadelní dovednosti – být na pódium, mluvit nebo zpívat.
Vypravěčské dovednosti – znát strukturu příběhu, vědět, jak se tvoří dynamika a jak vyprávět.
A hlavně improvizační dovednosti – rychle reagovat, mít nápady a spolupracovat.

Kdybyste udělali průnik, co tyto oblasti spojuje, tak vám vyjde něco, čemu říkáme 4K.


Základní dovednosti

4K je toto: koncentrace, komunikace, kreativita a kooperace. Čím lépe improvizátor zvládá tyto základní dovednosti, tím je lepší. Jak prosté. Jsou herci, kteří umí navíc skvěle vyprávět nebo zpívat. Stavějí a rozvíjejí přirozeně svoje talenty. A to je v principu i naše filosofie. Podporovat lidi v jejich talentech. 

Principy
Abychom se tyto dovednosti (4K) mohli učit a trénovat, je potřeba, abychom se drželi určitých principů. To jsou některé z nich:

Hra
Je něco, co dává pravidla. To je velmi důležité ze dvou důvodů. Pravidla dávají hranice, a tak tvoří i pocit bezpečí.  Zároveň tak vzniká prostor pro hraní si, experimentování, prostě zkoušení věcí jinak. A když se to nepovede, nehrozí za to žádný trest. Prostě se jen začne hrát znovu.  Je to neuvěřitelný prostor pro učení a poznání sebe samého. Tedy i prostor pro růst sebe sama.

Hrát si, Experimentovat
To dospělým lidem moc nejde. Hrát si je zakázané slovo. Trochu tabu. Přestože ve svých životech hrajeme mnoho her a bereme je někdy až moc vážně. Děti se ve hře a skrze příběh učí téměř všechno. A zdá se, že to funguje. Zatím nikdo nevymyslel nic lepšího. Když dospělým řekneme, ať zkusí experimentovat, tak si za chvíli už hrají. Jsou kreativní, zakouší se jinak a učí se. Je neuvěřitelně krásné u toho být.

Dovolit si udělat chybu
Chybami se člověk učí. Vážně. Jde ale velmi o přístup k chybě. Buď ji pěkně rychle zameteme pod koberec a děláme, že my nic, my muzikanti, nebo jsme ochotni si ji všimnout, aktivně k ní přistoupit a hledat jiné řešení. Na našich kurzech se nestane nic horšího, než že s novým poznáním začnete hru znova.

Princip Ano
To je skoro nejdůležitější princip v improvizaci. Znamená to, že vnímáte to, co se kolem vás děje a jste ochotný to přijmout. Možná nesouhlasit, ale přijmout. Když to vysvětlujeme, tak se to zdá velmi snadný, ale praxe tak snadná nebývá.

Princip Ano a
Tohle je nejdůležitější princip. Umět přečíst, co se právě děje a umět na to aktivně zareagovat tak, aby to, co se děje, se rozvíjelo. Samozřejmě, že nejde o absolutní pravidlo. Někdy je největším aktivním přístupem hlasité ne.

Naslouchat
Nejen, co je řečeno slovy, ale i jak je to řečeno celým tělem a co je asi skutečné sdělení. A na toto sdělení reagovat tak, abychom se společně mohli potkat, porozumět si a něco tvořit. Aby nešlo pouze o plkání a gagy, ale skutečný dialog.

Dopřát si čas
Nezkušený improvizátor od zkušeného se pozná svou zbrklostí. Je to trochu jako v bojovém umění. Mistr udělá jeden přesný pohyb a je to. Žák jich udělá mnoho a není to moc k užitku. Tréning dělá mistra. Další rovina v dopřání si času je v nároku na změnu sebe samého. Naše zkušenost říká, že to nějakou dobu trvá, než lidé začnou pociťovat kvalitativní změny ve svém životě. Je to prostě individuální proces.

Relaxovat a užívat si legrace
Pokud tohle není, tak to nemá cenu dělat. V podstatě v žádné životní oblasti. Nic to nepřináší, bývá to urputné a škodí to lidskému zdraví. Navíc, pokud vás učení nebaví, je to opravdu velmi neefektivní. A myslím, že času na zemi nemáme tolik, abychom dělali něco, co pro nás není smysluplné a nebaví nás to.

Tyhle věci vezmeme a aplikujeme dál. Tedy za jejich pomocí vytvoříme kurz na míru v oblastech teambuildingu, měkkých dovedností a seberozvoje. 


Nástroje a metody

Jak to funguje. Zkusím najít paralelu v kuchyni. Když pro někoho vaříte, tak váš host pak vidí jídlo na talíři. Vy ale víte, že je za tím spousta činností. Když jdete do divadla, je to to samé. Vidíte představení, které se ale před tím muselo obrazně řečeno, nakrájet, povařit, podusit, naložit na talíře.

Protože jsme potkali spoustu skvělých lektorů jak z České republiky, tak ze zahraničí, máme nepřeberné množství fíglů, jak dobře krájet, vařit nebo nakládat. Můžete nám v tom věřit. Jsme zkušení kuchaři aplikované improvizace.


Není to samospasitelný
I když je aplikovaná improvizace opravdu velmi užitečný nástroj, tak není samospasitelná a není pro všechny. Je proto potřeba vždy předem dobře zkonzultovat a rozhodnout se, zda je to to pravý ořechový. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Názor není fakt, ale má svou sílu

Možná příjde i Babiš

PSTRUZI