Mít odvahu vidět věci, jak by mohly být - 3. díl
Poslední díl o inovativním myšlení je o inspiraci. Kam můžu jako inovátor sahat pro inspiraci. Jak inovovat a co naopak tohle přemýšlení brzdí. Hezké čtení.
Kde a jak se
inspirovat k inovaci
Gary Hamel ve své knize Na čem dnes záleží, ukazuje, kam je
dobré se koukat, aby člověk neustal v inovaci. Kde se inspirovat. Ve zkratce se o tom také
zmíním a použiji jeho rozdělení.
Rakety
To jsou firmy - nováčci, které přijdou s něčím
novým. Občas to mění celou službu. Kdysi
to bylo třeba Spotify, který já jsem teprve nedávno objevil. Legální stahování
a přehrávání hudby, která visí někde na cloudu.
Většinou, ale tyto firmy jen rozvíjí, s čím prorazili
do světa a dál moc neinovují. Je dobré je ale sledovat, protože jejich
revoluční strategie načrtnou, jak se to či ono odvětví bude vyvíjet dál.
Laureáti
Jedná se o firmy, které inovují každý rok. Velmi mnoho.
Většinou ve svém úzkém zaměření. Patří sem třeba Samsung nebo Microsoft. Mají
své týmy vědátorů, laborky a sypou sem miliardy a miliardy, aby se inovace
mohli dít.
Na tom je také vidět, že být inovativní není jen tak. Chce
to úsilí a investice. Laureáti skvěle posouvají hranice vědy, ale
v dalších odvětvích se jim zas tak inovovat nedaří.
Pokud se chcete naučit něco o maximalizaci výkonnosti
výzkumu a vývoje nebo o tom, jak spravovat patentové portfolio, sledujte
laureáty.
Umělci
Malá kategorie firem, které udávají trendy. Jejich firmy
jsou navrženy tak, aby se tam dobře tvořilo a přemýšlelo. Aby to provokovalo ke
geniálním nápadům. Většina firem je navržena pro něco naprosto jiného. Ideo –
skvělá desingová firma se řídí těmito principy:
- Podporujte bláznivé nápady
- Stavějte na nápadech ostatních
- Soustřeďte se na téma
- Jedna konverzace po druhé
- Buďte vizuální
- Jděte po kvantitě
- Odložte rozhodnutí
Kyborgové
Mají inovaci tam, kde ostatní nosí DNA. Najdete zde Apple,
Google nebo Amazon. Jejich management je vytvořen na zcela jiných hodnotách,
než management, na který jsme zvyklí z většiny firem. Na rozdíl od
Laureátů jsou inovativní ve všech odvětvích. Od výrobku, přes management, po
to, jak se dá koupit. Apple například velmi dobře pracuje se vším co má a kombinuje
to v nových a nových možnostech. Byly doby, kdy hlavním konkurentem byl Microsoft. Dneska má Apple daleko více
konkurentů na poli mobilních telefonů, obchodů s hudbou. Jako vážně?
Apple, co před pár lety dělal jen skvělé kompy teď obchoduje s hudbou.
Gary Hamel píše: Vaše firma nebyla od základů postavena jako
inovativní a vy si myslíte, že byste měli větší šanci přemluvit na rande
nějakou supermodelku nebo George Cloonyho, než předělat vaši firmu na
inovativní superstar. A v tom se hluboce mýlíte.
Jak inovovat
Myslím, že je to opravdu hodně o jiném přístupu a způsobu
přemýšlení a také nějaké citlivosti. Podle Gary Hamela jednoho
z největších současných myslitelů o managementu je potřeba pro inovaci tři
kroky:
- Pozorovat – sledujte lidi, co potřebují. Jděte ještě dál. Zkuste si všimnout, co je jejich nevědomá potřeba. A to zkuste do své služby, produktu zakomponovat.
- Experimentovat – zkoušet, hrát si, zkoumat, jak to udělat, aby to fungovalo.
- Dělat prototypy – a ty ladit a ladit, dokud to nebude ono.
Co inovaci brzdí
- Jen málo zaměstnanců nebo žádní, jsou vyškolení v oblasti inovace
- Málo zaměstnanců má přístup k takovému typu informací o zákaznících a technologiích, které by jim pomohli zvýšit tempo inovace
- Potencionální inovátoři čelí byrokratickým překážkám, které jim znesnadňují přístup ke zdrojům a neposkytují čas pro rozvoj jejich nápadů
- Manažeři na prvním stupni nemají v popisu práce napomáhat rozvoji nových obchodních iniciativ a nemají jasně definované inovační cíle
- Systémy finančního ohodnocování vedení firem nekladou důraz na inovaci
- Systémy inovace jsou nespolehlivé a nedotažené
- Neexistuje jednotná definice pro inovaci
Inovace a aplikovaná
improvizace
Víme, že principy, které učíme v rámci kurzů, kdy
aplikujeme improvizaci do různých odvětví, jsou totožné s přemýšlením
inovátora. Pomocí technik umíme tento způsob přemýšlení ukázat, naučit a
trénovat.
Jedná se třeba o princip – hrej si, kdy pracujeme
s vnitřním kritikem a učíme se ho vypnout. Nebo – když nevíš, změn rutinu
a to nejen v myšlenkách. A taky přijímání a rozvíjené nápadů kolegů díky
principu yes and. A je jich daleko více. A celé je to plné experimentování.
Závěr
Jak jsem psal v úvodu, svět potřebuje nová řešení. Je
to teď sakra důležité. Stavíme proto nový kurz, který má učit se koukat na svět
očima inovátora. Klást otázky jako inovátor. Podle kvality otázek člověk dostává i kvalitu
odpovědí. Nabízí nástroje, jak pracovat
sám se sebou, aby člověk přicházel na nové nápady a jak spolupracovat
v týmu.
Komentáře
Okomentovat