Mít odvahu vidět věci, jak by mohly být - Díl 1.
Přinášíme třídílný seriál o inovativním myšlení a o novém kurzu, na kterém v Improvision právě pracujeme. Co je to inovativní myšlení? K čemu je dobré? A jak se naučit myslet nově? Přejeme Vám hezké čtení.
Na čem teď pracujeme
v Improvision
V Improvision se dějí věci. Těší mě, že přemýšlíme nad
novým kurzem. Myslím, že téma, kterým se zabýváme, je velmi zásadní. Dovednost,
kterou chceme na tomto kurzu učit a rozvíjet, může pomoc vyřešit hodně problému
a výzev, které jsou před nás kladeny. Nutno
podotknout, že nejúspěšnější firmy mají tento skill zakódovaný hluboko ve své
DNA. Tato dovednost může velkým dílem za jejich úspěch. Mluvím například o
Applu nebo Googlu. Je to také věc, které se mnoho firem bojí. Myslím, že strach
plyne hlavně z toho, že rozvoj této dovednosti bourá starý způsob
managementu. Dámy a pánové, mluvím o inovaci. Inovativním myšlení.
Inovace je důležitá
Svět se velmi rychle mění a na tyto změny je potřeba
reagovat. A to nejen v byznysu. Ale v podstatě ve všech důležitých
oblastech, kam se člověk podívá. Myslím, že vlády států, firmy i neziskový
sektor budou muset začít přemýšlet velmi inovativně. Uvedu jen pár příkladů,
které jsem schopen zahlédnout. A které mi trochu nahání husí kůži.
Technologický pokrok slibuje, že až 80 procent zaměstnání,
které známe, dnes do dvaceti let zanikne. Nové možnosti, ale i nové výzvy. Nezávadné
vody bude méně a méně. A to nejen na našem území, ale v zemích kolem
rovníků. To nejspíš bude znamenat další a další migrační vlny. Kvalita půdy a
potravin je rozhodně také téma. A vše, co s sebou přináší klimatické
změny. Demografický vývoj, kdy Evropa stárne, s sebou ponese mnoho otázek
jako jsou důchodové systémy, starost o staré. To naráží trochu na kulturu kultu
mládí. Zdá se mi, že jsme i v době, kdy se mění struktury školy,
zaměstnání nebo rodiny prochází také velkou změnou a jejich tradiční uspořádání
nestíhá reagovat na potřeby nynějšího člověka.
Jsou potřeby člověka, které jsou stále stejné. Píše o tom
mnoho lidí. Vzpomeňme Maslowa, Pesso Boyden ad. Jejich naplňování se ale bude podle
mě měnit.
Proto myslím, že je potřeba myslet nově. Hledat nový cesty.
Myslím, že jsou na stole dva scénáře. Jeden je o spolupráci lidí a řešení
výzev, které tu jsou. Reagovat na skutečnost a uvědomit si, že se svět kolem
nás prostě mění. Druhý scénář je touha po jistotě starého a známého světa a
jeho absolutní ochrana a bití se za něj. To znamená podle mě dříve nebo později
válku. Která stejně ve svém důsledku udělá prostor pro nové pořádky. Ptám se
sám sebe, zda je nutné potkat se až s takovou krizí? Jestli nejsou jiné
cesty? Podle mě jsou. Myslím, že je tady mnoho lidí, kteří se mohou podílet na
řešení výzev.
Když se na to mrknu
prizmatem služeb a produktů, tak věci podléhající očím inovátorů jsou velmi
kvalitní, desingově skvěle řešené a zákazníka překvapují. A mnohdy
s výrazně menší ekologickou stopou. To jsou kvality, které podle nás
zákazník bude čím dál více cenit. V době internetu jsou zákazníci čím dál
více informovaní a pečlivěji si vybírají.
Myslím na svobodné firmy. Myslím na obchody, kde si balíte potraviny do vlastních obalů,
myslím na KPZ – komunitou podporované zemědělství. Myslím na zvelebování
veřejného prostoru. Myslím na občanskou aktivitu.
Důkazem důležitosti je třeba i Týden Inovace. http://tydeninovaci2017.cz
A zdá se, že školy kreativitu nebo inovaci zabíjí. Mluví o
tom na jednom z nejznámějších TED videí Sir Ken Robinson.
Inovátor ale takhle
nepřemýšlí
Nevidí věci, jak jsou, ale jak by mohli nebo měli být a chce
je tak mít. Zkoumá, experimentuje, dovoluje si udělat chybu, potřebuje svobodu,
aby mohl přemýšlet, lidi se kterými můžeme tvořit. Ke svobodě se vždy váže
odpovědnost. Jedná se principy, které rozvíjí improvizace.
Pravdou je, že většina firem se inovacemi nezabývají, nebo
málo nebo systém inovace nemají dotažený do konce. Zápal inovátorů postupně
slábne, až zhasne. Tito lidi buď odchází, nebo rezignují. Je potřeba, aby firma měla inovaci ve svém
DNA. Aby každý člověk mohl přijít s nápadem na zlepšení. Aby jej uměl
představit tak, aby byl pro ostatní srozumitelný. Nejen hrstka (a to
v lepším případě) vyvolených.
Příště se budeme zabývat tím, co je k inovativnímu myšlení potřeba a mrkneme se na rozhodovací proces, který se jmenuje sociokracie.
Příště se budeme zabývat tím, co je k inovativnímu myšlení potřeba a mrkneme se na rozhodovací proces, který se jmenuje sociokracie.
Komentáře
Okomentovat